torsdag den 29. marts 2012

Er jeg studerende?

En opfølger på forrige oplæg ang kontakten til alle børnene, er at jeg synes det gik nogenlunde. Personalet virkede ikke som om de tog det så seriøst, og vi skulle lidt 'jappe' mine resultater igennem. Det var lidt tarveligt for da mødet begyndte manglede jeg stadig næsten halvdelen af besvarelserne - hvilket betød jeg måtte lave det under mødet. Jeg fandt ud af, at der ikke er nogen børn, som overvejende har røde kontakter eller sorte. Dog var der et par stykker, hvor 3-4 af pædagogerne havde røde på. Der var kun 1 barn, der havde en sort kontakt og det snakkede vi om, men personalet synes det så fint ud, så jeg fik ikke så meget ud af det, som jeg ønskede. Jeg opdagede, at der var nogle børn, som alle havde grøn på - her tænker jeg, at man som pædagog skal være opmærksom på, at de ikke overtager al ens energi eller opmærksomhed, men at man husker de stille børn, der skal opsøges før kontakten starter!

Hmm.. Jeg synes, det er lidt hårdt for tiden at være i praktikken. Jeg har ikke følelsen af at være studerende, men mere at være medhjælper. Det er en meget hektisk hverdag i institutionen, og personalet er ikke så gode til at dele børnene op, så der bliver mere ro og plads til fordybelse og aktiviteter med børnene. Jeg har i dag hørt, at institutionen ikke helt arbejder efter læreplaner og jeg synes det er svært at starte pædagogiske aktiviteter. Det er ikke noget, der er så meget af, og det er derfor sværere at sætte noget i gang. Jeg har vejledning på torsdag og det ser jeg meget frem til. Det bliver rart, at få snakket med dem og sat ord på tankerne til dem og håber de kan hjælpe mig lidt! :)

Linjefaget går det ualmindelig sløvt med! Desværre! Jeg ville ønske der var plads til at få lov til at forsøge bare en smule. Jeg havde en episode forrige uge, hvor jeg forsøgte at tage billeder med en af drengene 4 år. De små var puttet og vi var mange børn. Der var tid og plads til at forsøge der, men så var det ene kamera institutionen ejer selvfølgelig tomt var batteri. Han tog det fint, og var så forsigtig omkring det og han har normalt krudt i røven. Da vi kom ned på kontoret for at lade det op, spurgte lederen hvad vi lavede. Jeg forklarede hende, at vi legede med billeder og han så så glad ud. Jeg fik at vide, at sådan gør vi ikke her, her leger børnene ikke med vores kameraer - slut! Rimmelig frusterende, men jeg skal ha' en samtale med mine vejledere og hende,for at vise potentialet!

Til sidst en sød lille historie
I dag sad 2 drenge på 5 og bygged med klodser. Så siger V til B, se nu har jeg bygget min computer så nu kan vi åbne vores bank :) B viser stolt, at han har lavet overvågningskameraer, hvis røverne kommer :) jeg fik lov at tage billeder af deres bank, men da de ikke har kameraer til dagligt brug, brugte jeg min iPhone. Ligger billede ind senere :)

Ville ønske at den institution så alle børnenes tegn på interesse for den digitale verden og at de ville åbne op og overskride deres egne grænser ! :)

1 kommentar:

  1. Det er da for dårligt med lederen! god ide at holde et møde med hende! ;)
    og forstår godt du er frustreret over mødet, det var virkelig også for dårligt altså!

    Sød historie! savner de søde børn ;) glæder mig til at se jer på mandag..

    SvarSlet