tirsdag den 28. februar 2012

Har vi kontakt med alle børnene??

På fredag har vi stuemøde, som betyder at hele personalet fra min stue holder møde fra 9-15 og så passer den anden stue vores børn! Det bliver spændende, hvad vi skal snakke om og jeg glæder mig til at møde dem alle(pga institutionens størrelse har jeg endnu ikke mødt alle!).

I mit ene læringsmål skal jeg undersøge, hvordan man som pædagog på min stue kan sikre sig at alle børnene har min. en tæt relation til en voksen. Det er især spændende fordi institutionen har døgnåbent, udflytterafdeling og familiestuer hjemme i institutionen, hvilket betyder at det aldrig er de samme voksne børnene er sammen med hver dag. I mit læringsmål beskriver jeg, at jeg vil bruge en matrix model til at se på vores relationer/kontakt med børnene på stuemødet - altså på fredag !
Jeg har derfor udarbejdet en matrix med udgangspunkt i en gammel en, fra den anden stue. Jeg har tilpasset "farverne" altså beskrivelserne så de passer på det jeg ønsker at få ud af undersøgelsen. Jeg har delt den ud til dem og bedt dem om at aflevere den til mig senest torsdag, og så vil jeg lave en opsamling og tage med til stuemødet. Jeg forventer at vi kommer til at snakke om de børn, som primært har negativ kontakt og dem som næsten ingen har. Det bliver spændende :)

Matrixen fungerer sådan at man kigger på hvert barn og vurderer så, om man har henholdsvis en grøn, gul, rød eller sort kontakt med barnet. Jeg har som sagt defineret dem følgende:
Grøn: Jeg har en god kontakt og en tæt relation til barnet - har daglig kontakt med barnet.
Gul: Jeg har en kontakt til barnet en gang i mellem - har en fornemmelse af om barnet har det godt.
Rød: Jeg ser barnet en gang i mellem - men ved egentlig ikke om barnet har det godt.
Sort: Jeg har stort set ingen kontakt til barnet - og den jeg i så fald har, er negativt præget.

2 kommentarer: